| Školovanje djece s kroničnim bolestima
             Svakog proljeća  generacija djece dorasle za upis u 1. razred osnovne škole pristupa pregledu u  kojem tim školske i adolescentne medicine (liječnik školske i adolescentne  medicine i medicinska sestra/tehničar) te stručni suradnici škole (pedagog,  logoped, defektolog, psiholog, učitelj) procjenjuju psihofizičko stanje djeteta  i njegovu sposobnost da započne svoje osnovnoškolsko obrazovanje. 
                          Psihofizički zrelo  i zdravo dijete ima osnovne preduvjete za daljnji emocionalni, intelektualni i  socijalni razvoj i uspješno učenje. Zdravlje djece i mladih važno je za samog  pojedinca i cjelokupno društvo. 
                          Sistematskim  pregledom učenika utvrđuju se i teškoće u razvoju i zdravstvene teškoće, pa  tako u školske klupe sjedaju vršnjaci koji boluju od različitih kroničnih  bolesti, najčešće dijagnosticiranih u pedijatrijskim ambulantama. Liječnik  školske medicine može dijagnosticirati novootkrivenu akutnu ili kroničnu bolest  kroz provođenje svakodnevnih aktivnosti u školi. 
              Prema američkim  autorima, kronično bolesno dijete je ono koje je tri mjeseca u godini bilo  bolesno od neke bolesti ili je zbog nje bilo u bolnici više od mjesec dana.  Istraživanjem je utvrđeno 10 do 15% kronično bolesne djece, a podjednaka  učestalost utvrđena je i u Hrvatskoj, od 11 do 15,7%. 
                          Najčešće  zastupljene kronične bolesti su respiratorne 33% (astma, 3-10%), alergijske  bolesti gornjeg dišnog sustava, cistična fibroza). Neurološke bolesti su  sljedeći uzrok sa 17% (epilepsija 8%, tumori SŽS, neurološke posljedice trauma,  neurorizična djeca, 5-10% - dystoni sy., cerebralna paraliza). Diabetes  mellitus je u Hrvatskoj registriran kod 800 djece. Tu su i bolesti  kardiovaskularnog sustava (greške srca i arterijska hipertenzija), nefrološkog  sustava (nefrotski sy, vezikoureteralni refluks), reumatološke bolesti, bolesti  vidnog (slabovidnost) i slušnog aparata te ostalih tjelesnih sustava. 
                          Bolest je  dinamički proces koji ima razvojni tijek, u kojem može ući u svoju kroničnu  fazu. Uslijed nastalih okolnosti, dijete ima posebne i promijenjene potrebe u  rastu, razvoju i životu. 
              U kroničnoj fazi  bolest može izazvati različite fizičke i psihičke teškoće u djeteta,  komplikacije s oštećenjem pojedinih organa, mogućom invalidnošću i hendikepom. 
                          Na razvoj teškoća  možemo utjecati i spriječiti ih ranim otkrivanjem bolesti, optimalnim  liječenjem, dobrom kontrolom bolesti, koja se postiže primjenom načela timskog  rada. U školskoj sredini to je zajednički rad i trud roditelja i stručnog tima  koji čine nadležni školski i izabrani liječnik, psiholog, pedagog, logoped,  defektolog, učitelj, socijalni radnik te drugi subspecijalisti, ovisno o  prirodi bolesti. 
                          Od trenutka  polaska kronično bolesnog djeteta u školu, potrebna je određena prilagodba,  ovisno o vrsti bolesti.
              U timu s izabranim  liječnikom i određenim subspecijalistom, liječnik školske medicine vodi brigu o  najpovoljnijim mogućim uvjetima života i rada u obiteljskom i školskom  okruženju.  
                          Roditelji bi  trebali upoznati učitelja i razrednika s prirodom bolesti, pojasniti upute o  lijeku koji dijete uzima i provođenju terapije, upozoriti na moguća hitna  stanja i potrebne hitne intervencije (šećerna bolest, epilepsija i epileptički  napad...), informirati o specifičnostima prehrane (alergija na hranu, kronične  crijevne bolesti, šećerna bolest, celijakija…).  
              
            Školski liječnik  će organizirati predavanje za Nastavničko vijeće ili/i djecu, gdje će sudionike  u nastavnom procesu informirati o bolesti.
              Također će kroz  Savjetovalište provoditi potrebne aktivnosti praćenja i podrške djetetu,  obitelji i školskim djelatnicima. 
              Nadležni tim školske  medicine provodi Program preventivnih i specifičnih mjera zdravstvene zaštite  školske djece i mladih kroz sistematske i namjenske preglede, skrininge i zdravstveno odgojne mjere. 
                          Izvršavajući  aktivnosti vezane uz provođenje Programa mjera, prati djetetov rast i razvoj,  provodi cijepljenje, po potrebi određuje prilagodbu nastave tjelesne i  zdravstvene kulture, uzimajući u obzir ograničenja i kontraindikacije koje su  vezane uz kroničnu bolest te sudjeluje u izradi jelovnika ako dijete ima  posebnu prehranu. 
                          Društvo za školsku  i adolescentnu medicinu izradilo je stručne smjernice–Protokol o postupanju u školi s učenicima  oboljelim od šećerne bolesti i epilepsije, gdje je jasno opisano tko, kada i  kako pomaže djetetu koje boluje od navedenih bolesti.  
                          Prema literaturi,  između 30 i 40% kronično bolesne djece, urednog intelektualnog statusa, ima  poteškoća s učenjem i/ili poremećaj ponašanja i psihološkog razvoja. 
                          Stručno  Povjerenstvo osnovne škole i Nastavničko vijeće srednje škole može predložiti  primjereni oblik školovanja za učenika oboljelog od kronične bolesti temeljem  pedagoškog praćenja i potrebne timske obrade djeteta. Najčešće djeca-kroničari  prate nastavu prema redovitom programu ili uz prilagodbu sadržaja, uz  individualizirane postupke. 
                          Poteškoće u  ponašanju i psihološkom razvoju kronično bolesnog djeteta često su vezane i uz  socijalno - ekonomski deprivirane obiteljske sredine, gdje se mogu naći i  psihijatrijske bolesti, ovisnost o alkoholu i drogama, izloženost nasilju,  kocki. U radu s obitelji ponekad je potrebna i međusektorska suradnja  različitih profila stručnjaka (npr. Centar za socijalni rad). 
                          Tijekom  školovanja, liječnik školske medicine podržava i savjetuje učenike u  profesionalnom razvoju, a na kraju osnovnoškolskog obrazovanja, provodi školsku  i profesionalnu orijentaciju kronično bolesnog djeteta.
              Sistematskim  pregledom u 8. razredu dobiva se uvid u cjelokupno zdravstveno stanje učenika i  procjena psihofizičke sposobnosti za nastavak školovanja u srednjoj školi. 
                          Učenici s  kroničnom bolesti i teškoćama u razvoju mogu imati sužen izbor budućeg zanimanja.  Prije krajnje odluke, potrebno je da roditelji i učenici prepoznaju i prihvate  određena ograničenja te da usmjere interes djeteta na zanimanja za koja ono nema  zdravstvenih kontraindikacija u odnosu na kroničnu bolest, u kojem zdravstveno  stanje nije ograničenje niti rizični čimbenik za pogoršanje bolesti, a ponekad  i prekid školovanja. 
          Na kraju  srednjoškolskog obrazovanja, učenici sa zdravstvenim teškoćama imaju pravo na  prilagodbu ispitne tehnologije prilikom polaganja ispita državne mature (npr.  produljeno vrijeme pisanja, opravdana stanka za odmor za vrijeme pisanja  ispita, opravdano konzumiranje hrane i pića, kontrola stanja bolesti, uzimanje  terapije). U školovanju  kronično bolesnog učenika naglasak je na timskom radu roditelja, škole i  zdravstvenih djelatnika. Kroz provođenje  preventivnih programa mjera, djelatnici Školske medicine brinu o preventivnoj i  specifičnoj zdravstvenoj zaštiti kronično bolesnog djeteta, o dobroj kontroli  bolesti, najmanjem mogućem izostajanju s nastave, o djetetovoj dobroj  psihosocijalnoj prilagodbi u obitelji i školi i uspješnosti u učenju. 
           
          Pripremila: Mr.  Branka Puškarić Saić, dr. med., spec. školske i adolescentne medicine  |