Zaštita  zdravlja za osobe starije od 65 godina je jedan od prioriteta Hrvatske koja ima  strukturu stanovništva s gotovo petinom populacije starijom od 65 godina.  Demografska struktura Republike Hrvatske, kao i većine europskih država,  pokazuje progresivno starenje pučanstva, tako da se prema klasifikaciji UN-a svrstava  u četvrtu skupinu zemalja s vrlo starom populacijom. Unatoč brojnim  specifičnostima dobne skupine ≥ 65 godina, koje uključuju i rastuće zdravstvene  potrebe, gerontološko-javnozdravstvena djelatnost u Republici Hrvatskoj  legislativno je regulirana uz potrebu razvoja po svim županijama Hrvatske.  Zdravstvena skrb o starijim osobama na primarnoj razini zdravstvene zaštite je  prvenstveno u nadležnosti izabranog doktora specijaliste opće/obiteljske  medicine. Centri za gerontologiju zavoda za javno zdravstvo koordiniraju i  provode gerontološko-javnozdravstvenu djelatnost na nacionalnoj razini, u  županijama i Gradu Zagrebu.  
            Gerontološki centri (multifunkcijski izvan  institucijski centri za starije) i Domovi za starije osobe (institucijski  smještaj) po nadležnosti pripadaju sustavu socijalne skrbi. U dijelu kliničkog  zbrinjavanja, odnosno na sekundarnoj i tercijarnoj razini zdravstvene zaštite, legislativno  je definirana specijalistička djelatnost gerijatrije, čije je područje  djelovanja dijagnostika, liječenje, rehabilitacija dok je gerijatrijska  zdravstvena njega za starije osobe (65 +) u domovima za starije potvrđena  standardom Hrvatske komore medicinskih sestara.  
            Gerontološko-javnozdravstvena  djelatnost s organizacijom Referentnog centra Ministarstva zdravstva RH za  zaštitu zdravlja starijih, Službe za javnozdravstvenu gerontologiju na  nacionalnoj razini, u županijskim zavodima za javno zdravstvo i Gradu Zagrebu  značajno je povezala i unaprijedila zaštitu zdravlja starijih osoba u Republici  Hrvatskoj. Međutim, takva organizacija skrbi za starije osobe nije sustavno  riješena na cijelom području Hrvatske. Za provedbu  gerontološko-javnozdravstvenog menadžmenta nužna je pozitivna legislativna  osnova, te posljedično tome i osigurano održivo financiranje na nacionalnoj  razini. 
            Nacionalna  strategija razvoja zdravstva 2012.-2020. (NN 116/12,156/13,  24/14), obuhvaća praćenje zdravstvenih potreba i funkcionalne sposobnosti  osiguranika starijih od 65 godina po četiri područja gerontološke djelatnosti  županijskih (regionalnih) zavoda za javno zdravstvo što zahtijeva adekvatnu  kadrovsku strukturnu normu koju čine jedan  liječnik specijalist javnog zdravstva/epidemiologije s doedukacijom iz  gerontologije; jedna VSS diplomirana medicinska sestra s doedukacijom iz  gerijatrijske zdravstvene njege/nutricionista/ekonomist/rehabilitator/gerontokineziolog/gerontostomatolog/psihogerijatar/psiholog/socijalni  radnik s doedukacijom iz gerontologije te jedna VŠS/prvostupnica sestrinstva/bacc.  med. techn. i sastav gerontološko-javnozdravstvenih timova (min. obuhvat  populacije gerontološkog tima 30.000 starijih od 65 godina) sukladno propisima objavljene Mreže javnozdravstvene službe (NN 113/15). 
                          Pregled  zakonske osnove po pojedinim pravnim aktima pokazuje definiranu pozitivnu  legislativu kao podlogu razvijenog sustava zdravstvene skrbi za osobe starije  od 65 godina. Međutim, kako nisu završeni potrebni koraci međusobnog  usklađivanja zakonskih i podzakonskih akata, djelatnost gerontologije je  dijelom financirana na nacionalnoj razini (RCMZ RH za zaštitu zdravlja  starijih) i dijelom Grada Zagreba i pojedinih županija od strane HZZO-a kroz  definirane timove s utvrđenim zdravstvenim potrebama starijih kroz objavljenu  Mrežu javnozdravstvene službe, kao što je objavljeno u NN 113/15. 
            Zakon o  zdravstvenoj zaštiti (NN 150/08, 155/09, 71/10, 139/10, 22/11, 84/11, 154/11, 12/12,  70/12, 144/12, 82/13, 159/13 i 154/14) 
                          U skladu s  odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti jedna od mjera zdravstvene zaštite u  članku 17., točka 7 su posebne mjere zdravstvene zaštite stanovništva starijeg  od 65 godina. Potom u članku 26. kojim se definiraju razine zdravstvene zaštite  istaknuto je da zdravstvena zaštita na primarnoj razini obuhvaća i zdravstvenu  zaštitu osoba starijih od 65 godina. U članku 101. definiraju se aktivnosti zavoda  za javno zdravstvo i kao jedinice područne (regionalne) samouprave koje  obavljaju poslove praćenja, proučavanja, evaluacije i izvještavanja o  zdravstvenim potrebama i funkcionalnoj onesposobljenosti starijih osoba te  predlažu zdravstvene mjere za svoje područje i provode mjere gerontološke  zdravstvene zaštite.  
            Zakon o  obveznom zdravstvenom osiguranju (NN 80/13, 137/13) 
            Osobe starije  od 65 godina su posebno istaknute u članku 19. gdje je definirano kojim  skupinama osoba Zavod u ostvarivanju prava na zdravstvenu zaštitu iz obveznoga  zdravstvenog osiguranja osigurava plaćanje zdravstvenih usluga u cijelosti, a  tako je u točci 6 navedena i preventivna zdravstvena zaštita osoba starijih od  65 godina života. Slijedom navedenog, u članku 82. Republika Hrvatska osigurava  u državnom proračunu posebna sredstva za prava iz obveznoga zdravstvenog  osiguranja te u skladu s točkom e preventivnu zdravstvenu zaštitu osiguranih  osoba starijih od 65 godina života. 
            Plan i  program mjera zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja (NN 126/06 i 156/08)  
                          Iako je još od 2006. godine u ovom dokumentu, kako slijedi u  nastavnom pregledu, uz razradu aktivnosti pojedinih djelatnosti koje već skrbe  o starijim osobama, detaljno razrađena uloga gerontološko-javnozdravstvenih timova,  posljedično nije u cijelosti ostvaren taj značajni napredak u uspostavljanju  takvog sustava. 
              Na primarnoj razini zdravstvene zaštite, u djelatnosti  opće/obiteljske medicine i mjerama promocije zdravlja i prevencije bolesti,  posebno je istaknuta skrb o osobama starijim od 65 godina koja se odnosi na  ocjenjivanje zdravstvenog stanja, osobito u odnosu na funkcionalno stanje  starijih osoba (kretanje, vid, sluh, kontinentnost) te individualno zdravstveno  prosvjećivanje i savjetovanje o prevenciji ozljeda i najučestalijih kroničnih  bolesti. Ove aktivnosti provode izabrani timovi opće/obiteljske medicine u  suradnji s patronažnom djelatnošću i djelatnošću gerijatrijske zdravstvene  njege te zavodima za javno zdravstvo djelatnošću gerontologije. 
              U djelatnosti patronažne zdravstvene zaštite je posebno opisana  patronažna zaštita koja se odnosi na povremeni obilazak osoba starijih od 65  godina, posebno ako se tijekom kalendarske godine nijednom nisu obratili  izabranom doktoru medicine. Obilazak se provodi u dogovoru s izabranim doktorom  koji je utvrdio da osiguranik nije bio u ordinaciji tijekom kalendarske godine,  s ciljem pravovremenog uočavanja tjelesnih i duševnih poremećaja, savjetovanja  o potrebi redovite kontrole zdravstvenog stanja, savjeta o prehrambenim potrebama,  o prevenciji ozljeda, posebice u kući, o potrebi bavljenja tjelesnim i drugim  aktivnostima koje doprinose očuvanju funkcionalne sposobnosti; uz provođenje  svih ostalih mjera kao i kod patronažne zaštite kroničnog bolesnika te  podrazumijeva davanje povratne informacije izabranom doktoru. Također, u  nadležnosti patronažne djelatnosti je zdravstveno odgojni rad s malim skupinama  – jedanput na mjesec, što implicira na provođenje zdravstveno odgojnog rada s  malim skupinama osoba starijih od 65 godina u svrhu promocije zdravog aktivnog  starenja i očuvanja funkcionalne sposobnosti starijih osoba. 
              Posebno su  istaknute mjere za izdvojenu djelatnost gerontološko-javnozdravstvene zaštite  koje uključuju: praćenje, proučavanje, nadzor, koordinaciju, evaluaciju i izvješćivanje  te planske projekcije gerontološko-javnozdravstvenih pokazatelja, praćenje i  evaluaciju zdravstvenih potreba osiguranika starijih od 65 godina na državnoj i  županijskim razinama vođenjem javnozdravstvene gerontološke datoteke,  provođenje zdravstveno-gerontološke edukacije i primjenu primarne prevencije.  Gerontološko-javnozdravstvena zaštita sudjeluje u izradi Programa mjera i  postupaka u zaštiti zdravlja starijih osoba s prijedlogom provedbe ciljnih  prioritetnih i preventivnih gerontološko-javnozdravstvenih mjera u cilju  poboljšanja kvalitete zdravstvene zaštite i očuvanja funkcionalne sposobnosti  starijih osoba. Također, sudjeluje u organizaciji i provedbi  gerontološko-javnozdravstvenih akcija (edukacija i preventivne aktivnosti u  lokalnoj zajednici skrbi za starije) te u suradnji s ostalim sudionicima  provodi promicanje aktivnog zdravog starenja, edukaciju i informiranje  javnosti, kao i koordinaciju svih provoditelja gerontološke i gerijatrijske  zdravstvene skrbi te sudjeluju u stalnoj edukaciji zdravstvenih djelatnika koji  se bave zdravstvenom zaštitom starijih osiguranih osoba. Gerontološko-javnozdravstvena  skrb izrađuje prijedlog Nacionalnog programa zaštite zdravlja starijih osoba s  izborom prioriteta za predlaganje gerontološko-javnozdravstvenih  intervencijskih mjera i programa promicanja aktivnog zdravog starenja uz  definiranje pokazatelja gerontološko-javnozdravstvene datoteke za praćenje na  nacionalnoj i na županijskim razinama. 
            U okviru sadržaja o gerontološko-javnozdravstvenoj djelatnosti,  posebno su definirane mjere promicanja zdravlja i prevencije bolesti kod  starijih osoba, a provode ih multidisciplinarni timovi koji uključuju tim  izabranog doktora opće/obiteljske medicine u suradnji s nadležnim županijskim  zavodom za javno zdravstvo, Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo te Referentnim  centrom MZ RH za zaštitu zdravlja starijih osoba i uključuju obavljanje i  evidentiranje ciljanih sistematskih pregleda pri dolasku u skrb kod izabranog  doktora opće/obiteljske medicine te u ustanove u kojima se pruža primarna  zdravstvena zaštita starijih osiguranika. U navedenom dokumentu je definiran i  sadržaj preventivnih zdravstvenih mjera, te posebno savjetovanje starijih osoba  o mjerama primarne prevencije bolesti, kroz poticanje i promociju pozitivnog  zdravstvenog ponašanja, o primjerenom korištenju zdravstvene zaštite, pravima  starijih osiguranika iz zdravstvenog osiguranja i dr.  
                          Od izuzetnog značaja kao osnova za daljnje planiranje redovite  baze podataka je vođenje Registra o zdravstvenim potrebama gerijatrijskih  bolesnika u institucijskoj i izvan institucijskoj zdravstvenoj skrbi te  funkcionalno onesposobljenih starijih osoba, s Podregistrom stogodišnjaka i  Podregistrom za Alzheimerovu bolest u starijih osoba, kao i baze seta  gerontoloških pokazatelja evaluirane provedbe zdravstvenih mjera i postupaka za  starije te Programa primarne, sekundarne i tercijarne prevencije za starije osobe  u ranijoj, srednjoj i dubokoj starosti koji se provode u suradnji županijskih  zavoda za javno zdravstvo, Referentnog   centra MZ RH za zaštitu zdravlja starijih osoba i Hrvatskog zavoda za  zdravstveno osiguranje u suradnji s ustanovama socijalne skrbi i Ministarstvom  socijalne politike i mladih, definirane kao aktivnosti na nacionalnoj razini . 
                          Važna gerontološko-javnozdravstvena mjera je praćenje zdravstvenih  potreba starijih od izabranog tima specijaliste opće/obiteljske medicine te  patronažne djelatnosti u skrbi za starije, u suradnji sa županijskim Centrima  za gerontologiju zavoda za javno zdravstvo te u koordinaciji s Referentnim  centrom za zaštitu zdravlja starijih osoba, provode i utvrđivanje, i evaluaciju  zdravstvenih potreba starijih osoba, uz individualni gerontološki pristup, s  naglaskom na procjenu funkcionalne sposobnosti. Praćenje potreba je u svrsi  osiguranja zaštite zdravlja za zdravstvenim uslugama kućnog liječenja,  gerijatrijske zdravstvene njege i rehabilitacije te potreba za smještaj u  stacionar domova za starije, dnevnog boravka za starije ili Alzheimerove  bolesnike te uslugama Gerontološkog centra - izvan institucijske skrbi za  starije i drugih zdravstvenih ustanova. Referentni centar MZ RH za zaštitu  zdravlja starijih osoba i Službe/Centri za gerontologiju u županijskim zavodima  su nadležni za koordinaciju svih zdravstveno-gerontoloških službi i stalnu  edukaciju zdravstvenih djelatnika koji se bave zdravstvenom zaštitom starijih  osoba (mjesečni stručni sastanci, gerontološke tribine, seminari, kratki  tečajevi, treninzi i radionice) u cilju upoznavanja sa stručnim dostignućima i  obvezama iz područja javnozdravstvene gerontologije i gerijatrije te  gerijatrijske zdravstvene njege, kao i pripremu i izradu stručnog zdravstvenog  sadržaja za potrebe zdravstvenog odgoja starijih ljudi (pamtilice, brošure,  priručnici, knjižice) i drugih stručno-zdravstvenih sadržaja za multimedijalne  prezentacije prema zdravstvenim potrebama starijih osoba.  
                          Posebno je  istaknuto kućno liječenje gerijatrijskih bolesnika na poziv medicinske sestre,  starijeg osiguranika, obitelji gerontološkog osiguranika, ili članova zajednice  u kojoj prebiva stariji bolesni osiguranik zbog liječenja akutnih bolesti  odnosno zbog egzacerbacije kronične bolesti gerijatrijskog bolesnika. Isto  uključuje provedbu kućnog liječenja gerijatrijskih bolesnika, njegu i  rehabilitaciju prema medicinskim indikacijama za kućno liječenje (u stanu,  stacionaru ili u dijelu za stanovanje doma za njegu i rehabilitaciju starijih i  drugih ustanova socijalne skrbi, uključujući palijativno-gerijatrijsku skrb) u  suradnji s specijalističko-konzilijarnom djelatnošću. Provodi se na osnovi  Plana i programa mjera zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja  (NN 126/06 i 156/08) i utvrđivanje uvjeta, okolnosti radnih i psiholoških  karakteristika okoliša u kojima gerijatrijski bolesnik živi, posebice zbog  provedbe kućnog liječenja, njege, rehabilitacije i radne terapije za starije  prema medicinskim indikacijama te određivanje zdravstvene potrebe za  specijalističko-konzilijarnom zaštitom starijih osoba te koordinacije rada sa  specijalističko-konzilijarnom i bolničkom djelatnošću, uključujući dnevnu  bolnicu. Zbog svega navedenog u spomenutom Planu i programu mjera, ali s  obzirom da nisu definirani timovi, zapravo je pravna osnova neusklađena u  smislu da Plan i program mjera definira mjere djelatnosti koja nije  uspostavljena od 2006. godine kada je objavljen do aktualne 2015. godine. 
                          Nadalje, od važnih postavki pravnih akata je za istaknuti da u Pravilniku o minimalnim uvjetima u pogledu  prostora, radnika i medicinsko-tehničke opreme za obavljanje zdravstvene  djelatnosti (NN 61/11 i 128/12) za razinu državnih zdravstvenih zavoda je u  članku 54. definirano da Hrvatski zavod za javno zdravstvo za obavljanje  djelatnosti iz svog djelokruga moraju imati odgovarajući broj prostorija za  djelatnost gerontologije te je definirana i ordinacija djelatnosti gerijatrije  u kojoj zdravstvenu zaštitu provode doktor medicine specijalist opće/obiteljske  medicine ili doktor medicine i medicinska sestra zdravstvene njege. 
                          Ono što nedostaje u provedbenim propisima, a važno je za  ugovaranje s Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje je definiranje  djelatnosti i potreba (postelja, timova) u Mreži  javne zdravstvene službe (NN 101/12 i 31/13) u kojoj nedostaje gerontološka-javnozdravstvena  djelatnost, a sukladno postojećoj navedenoj pozitivnoj zdravstvenoj  legislativi. 
                          Iako je i u Nacionalnoj strategiji razvoja zdravstva 2012.-2020.,  skrb o starijem stanovništvu, prepoznata kao jedan od prioriteta, te je opisana  kao nacionalni i županijski Centri za gerontologiju, koji djeluju pri  županijskim zavodima za javno zdravstvo, Grada Zagreba i Hrvatske. Nužan je  razvoj daljnjih postavki za planiranje resursa i osiguravanje sredstava za  implementaciju mreže gerontološko-javnozdravstvenih timova.  
                          Centri za gerontologiju županijskih zavoda za javno zdravstvo,  Grada Zagreba te Gerontološki centri -izvan institucijske skrbi za starije po  županijama Hrvatske omogućuju reduciranje razlike između utvrđenih i  zadovoljenih zdravstvenih potreba starijih osoba u zdravstvenom sustavu i  racionalizaciju gerijatrijske potrošnje. Gerontološki centri uz osiguravanje izvan  institucijske skrbi provode mjere zaštite zdravlja starijih osoba u skladu s  Planom i programom mjera zdravstvene zaštite. Gerontološki centar je  okupljalište starijih osoba koje osigurava interdisciplinaran pristup i provodi  promicanje zdravlja i prevenciju rizičnih čimbenika bolesnog starenja, uz koordinacijsku  djelatnost različitih nositelja zdravstvene i socijalne skrbi o starijim  osobama u zajednici. Izuzetan gerontološko-javnozdravstveni problem  predstavljaju zdravstvene, socijalne i ekonomske posljedice Alzheimerove  bolesti koja se pojavljuje kao vodeća ili prateća dijagnoza u gerijatrijskih  bolesnika u rastućem udjelu starijih u dubokoj starosti. Posebno je značajno  stručno i pravovremeno utvrđivanje, praćenje i evaluacija  gerontološko-javnozdravstvenih determinanti za starije bolesnike oboljele od  Alzheimerove bolesti, što je u okviru sustava osiguranja Podregistra za  psihogerijatrijske bolesnike oboljele od Alzheimerove bolesti te predstavlja  redovitu gerontološko-javnozdravstvenu djelatnost Referentnog centra  Ministarstva zdravstva RH za zaštitu zdravlja starijih osoba.  
                          Važno je istaknuti da na primarnoj razini zdravstvene zaštite, za  timove opće/obiteljske medicine, u skladu s odredbama Odluke o osnovama za sklapanje ugovora o provođenju zdravstvene zaštite  iz obveznog zdravstvenog osiguranja (NN 156/13, 11/14, 12/14, 34/14, 54/14,  66/14, 74/14,106/14, 133/14, 157/14, 25/15 i 36/15), za dobne skupine od 60 do  65 godina, od 65 do 70 godina i starije od 70 godina, utvrđena znatno viša  novčana sredstva u odnosu na mlađe dobne skupine odnosno utvrđeni iznos po  osiguranoj osobi u kunama za glavarinu tima je viši. Godišnji iznos sredstava  po osiguranoj osobi za djelatnost opće/obiteljske medicine za dobnu skupinu  starijih od 65 godina na osnovu Odluke o posebnim standardima i mjerilima  njihove primjene u provođenju primarne zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog  osiguranja, je za 27% viši u odnosu na dobnu skupino od 45 do 65 godina (NN  156/13, 24/14). 
                          U skladu s Odlukom o posebnim standardima i mjerilima  njihove primjene u provođenju primarne zdravstvene zaštite iz obveznog  zdravstvenog osiguranja (NN broj 156/13, 24/14 i 54/14), izdvojeno se  vrednuje, prema članku 16., skupina osoba smještenih u instituciju za skrb te  je utvrđen tzv. „posebni standard“ koji se primjenjuje za timove  opće/obiteljske medicine u skrbi za osigurane osobe smještene u stacionaru doma  za starije, odnosno timove koji skrbe o osiguranim osobama s trajnim  psihofizičkim smetnjama smještenim u ustanovama socijalne skrbi i time  ostvaruju dodatna sredstva. 
                          Zaštita  zdravlja za osobe starije od 65 godina je glavni prioritet Republike Hrvatske u  čijoj strukturi stanovništva je gotovo petina populacije starije od 65 godina. S  obzirom na tendenciju daljnjeg starenja cjelokupne populacije, od iznimne je  važnosti osigurati zdravo aktivno starenje te očuvati zdravlje i održati  funkcionalne sposobnosti navedene skupine, i to u smislu fizičkog stanja –  pokretnosti i mentalnog stanja – neovisnosti i kvalitete življenja, sukladno  Lisabonskoj ministarskoj konferenciji UN-a iz 2017. godine. 
                          OSNOVNA  LITERATURA 
              Tomek-Roksandić,  Spomenka; Kolarić Branko; Šostar, Zvonimir; Stavljenić-Rukavina, Ana;  Katalinić-Janković, Vera; Pavić, Tajana; Benjak, Tomislav; Tomasović Mrčela,  Nada; Smolej Narančić, Nina; Vajagić, Maja; Predavec, Sanja; Skoko-Poljak,  Dunja; Pezelj Duliba, Dubravka; Popek, Ivana; Ljubičić, Mate; Mravak, Stela;  Lukić, Marica; Huić, Mirjana; Hlatki Matijević, Suzana; Jurišić, Snježana;  Sajko, Dalma; Holjevac, Josipa; Jelačić, Iva.Misija srebrne ekonomije –  doprinos suradnje gerontologije s Hrvatskim društvom ekonomista / Unapređenje  zaštite zdravlja starijih (Hrvatska, 2002.-2017.) // Ekonomska politika  Hrvatske u 2018. / Jurišić, Snježana (ur.).Zagreb : Hrvatsko društvo  ekonomista, 2017. Str. 340-379. 
          
  |