Naslovnica uredništvo
 

Intervju
 
Tema broja
 
Čuvari zdravlja
 
Aktivno i zdravo starenje
 
Mentalno zdravlje
 
Zdravstvena ekologija
 
Farmakoterapija
 
Mikrobiologija i zdravlje
 
Građanske inicijative
 
Škola i zdravlje
 
Brojke govore
 
Feljton
 
  God. 5. Br. 13 / 2018.
 
 
 

TEMA BROJA

 

Škole koje promiču zdravlje – mjesto zdravog življenja, učenja i rada

 

 

 

Marija Škes, mag. educ. reh.
Nastavni zavod za javno zdravstvo
„Dr. Andrija Štampar“

 

Škole su prirodno i povoljno okruženje za promicanje zdravlja. Upravo se u školama, zajedničkim radom učenika, nastavnika i roditelja može osigurati temelj zdravog načina života i rada. Aktivnosti u promicanju zdravlja u školama usmjerene su razvoju vlastitog samopoštovanja učenika, ali i poštovanja drugih u okruženju mira i sigurnosti, razumijevanja i podrške.

Promicanje zdravlja u školama podrazumijeva „bilo koju aktivnost koju poduzimamo da bismo unaprijedili i/ili zaštitili zdravlje svih unutar školske zajednice“. Uključuje zdravstveno obrazovanje koje se podučava u razredu, ali i napore za stvaranjem zdrave školske okoline, školske politike te nastavnog plana i programa. U školskom okruženju promicanje zdravlja podrazumijeva pristup cijele škole koja se na sustavni i integrirani način bavi zdravljem i blagostanjem prema pisanom planu ili politici škole.

Škola koja promiče zdravlje u svoje aktivnosti uključuje sve koji su povezani, na posredan ili neposredan način, sa školskom djecom: roditelje, učitelje razredne i predmetne nastave, djelatnike u stručnim službama škole (pedagoge, psihologe, edukacijske rehabilitatore, logopede…), zdravstvene djelatnike (liječnike opće i školske medicine, liječnike javnog zdravstva i liječnike iz područja promicanja zdravlja), kao i lokalnu zajednicu te zauzima aktivnu ulogu u donošenju odluka i provedbi aktivnosti. Suvremene javnozdravstvene akcije sve su više usmjerene zdravlju te razvoju osobnih vještina i društvenih mehanizama, koji će kroz odgoj svakog pojedinca osigurati dobro zdravlje i spriječiti razvoj bolesti. Veća se važnost pridaje čimbenicima koji određuju zdravlje i zato se sve više govori o rizičnim čimbenicima i negativnim utjecajima na zdravlje, a manje o bolesti.

Pristup cijele škole promicanju zdravlja sastoji se od šest komponenti koje osnažuju jedna drugu i koje će napore za promicanje zdravlja učiniti učinkovitijim, a to su: zdravstvena politika škole, fizičko okruženje škole, društveno okruženje škole, zdravstvene vještine pojedinaca i kompetencije za provedbu akcija, povezanost sa zajednicom i zdravstvene službe.

Zdravlje i obrazovanje međusobno su povezani, zdrava djeca imaju veći kapacitet za učenje i manje izostaju iz škole. Također, vjerojatnost da će biti zdrava je veća kod one djece koja pohađaju školu. Manje je vjerojatno da će učenici, kod kojih postoji pozitivna povezanost s njihovom školom i značajnim odraslim osobama, sudjelovati u rizičnim ponašanjima. Kod njih je veća vjerojatnost pozitivnih ishoda učenja, a obrazovna postignuća pozitivno su povezana s dugoročnim ekonomskim prosperitetom i zdravstvenim ishodima. Promicanje zdravlja i dobrobiti djelatnika škole može dovesti do smanjene odsutnosti djelatnika i većeg zadovoljstva poslom, dok aktivnim promicanjem zdravlja djelatnika škole kao i učenika, djelatnici škole postaju potencijalni pozitivni uzori.

Osnovna područja djelovanja promicanja zdravlja:

  • promicanje zdravlja u okolišu;
  • promicanje zdravlja učenika;
  • promicanje zdravlja školskog osoblja - osoblju se omogućuje ostvarenje
    maksimalnih fizičkih, psihičkih i socijalnih zdravstvenih potencijala osiguranjem
    zdravijih radnih uvjeta, uz pomoć specijaliziranih službi i programa;
  • unaprjeđenje odnosa u školi i između škola i zajednice.

Kao sveobuhvatni proces promicanje zdravlja u školi obuhvaća osnovne ciljeve:

  • razvijanje komunikacije na relaciji učenik-učitelj-roditelj-zdravstvo-zajednica;
  • razvijanje izvannastavnih aktivnosti;
  • osiguranje zdravog okoliša;
  • osiguranje pravilne prehrane;
  • razvoj novih metoda rada u školama;
  • integriranje zdravstvenog odgoja u redovnu nastavu.

Specifični ciljevi promicanja zdravlja kod djece i mladeži su:

  • razvoj samopouzdanja i samopoštovanja;
  • prepoznavanje važnosti osobnog zdravlja;
  • razvijanje vještine zdravog stila života;
  • razvijanje komunikacije s vršnjacima;
  • razvijanje dobre komunikacije s odraslima - dobro se osjećati u školi.

Hrvatska mreža škola koje promiču zdravlje u srednjoškolskom obrazovanju

Uloga mreže škola koja promiče zdravlje SHE (Schools for health in Europe) je da djeluje kao europska platforma za promicanje zdravlja u školama kroz pružanje informacija, poticanje istraživanja, dijeljenje dobre prakse, ekspertiza i vještina, kontinuirano zagovarajući zdravlje u školama, poticanje zajedničke suradnje zdravstvenog i obrazovnog sektora te poticanje razvijanja i implementacije nacionalnih politika i promicanja zdravlja u školama. Pilot projekt „Hrvatske mreže koje promiču zdravlje u srednjoškolskom obrazovanju“ provodi se u okviru projekta „Europske mreže škola koje promiču zdravlje“ – SHE. Nova platforma Hrvatske mreže škola koje promiču zdravlje u srednjoškolskom obrazovanju uspostavljena je u osam srednjih škola koje su uključene u projektne aktivnosti u Republici Hrvatskoj.

Škola koja promiče zdravlje temelji se na modelu zdravlja koji uključuje interakciju fizičkog, mentalnog i socijalnog aspekta uz naglasak na ukupnu organizaciju škole, ali i fokusiranje na pojedinca. U osjetljivom dobu odrastanja i sazrijevanja, djeci i mladima treba tijekom školovanja pružiti znanja i edukaciju, kako o zdravlju, tako i o bolesti. Potrebno je razvijati njihove stavove i navike te im pomoći da usvoje pozitivna zdravstvena ponašanja i vještine za zdrav život. Uz obitelj, škola je jedno od ključnih okruženja za osobni i socijalni razvitak učenika te neprestano osnažuje svoje kapacitete kao mjesto zdravog življenja, učenja i rada.


   
   
© 2018 Nastavni zavod za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar” www.stampar.hr
NZZJZ A. Štampar