  
            Pred vama se nalazi tekst u kojem  ćemo pružiti neke osnovne informacije koje svaki pacijent mora znati. Dotakli  smo se nekih temeljnih pojmova i instituta, a sve na temelju najčešćih problema  i upita stranaka u Pravnoj klinici. Ako nakon čitanja naučite nešto novo, a pri  tome s uma ne smetnete da se i od pacijenata očekuje ispunjenje nekih obaveza,  uspjeli smo u namjeri da pomognemo i pospješimo poznavanje prava pacijenata u  Republici Hrvatskoj. 
            Uočeni problemi 
            Zakon o zaštiti prava pacijenata pacijentom smatra svaku osobu, bolesnu  ili zdravu, koja zatraži ili kojoj se pruža određena mjera ili usluga u cilju  očuvanja i unaprjeđenja zdravlja, sprječavanja bolesti, liječenja ili  zdravstvene njege i rehabilitacije. Riječ je o građanima koji se nalaze u vrlo  osjetljivoj i ranjivoj situaciji, ljudima koji svoje zdravlje u potpunosti  prepuštaju u ruke liječnika, a zauzvrat očekuju pružanje pomoći uz poštivanje  njihovih prava i dostojanstva. Kako bi im se osigurao odgovarajući standard  pružanja zdravstvene zaštite doneseni su brojni kako zakonski tako i  podzakonski akti, pravilnici i kodeksi. 
             Kroz rad u Grupi za zaštitu prava  pacijenata Pravne klinike, primanje stranaka i rad u brojnim udrugama uvidjeli  smo u kojoj mjeri stranke ne razumiju propise koji im jamče određena prava.  Iako je danas većina pacijenata upoznata s osnovnim pravnim propisima kojima se  štite njihova prava, sâm postupak njihovog ostvarenja i dalje im je  nerazumljiv, čak i kad je riječ o onim svakodnevnim, kao što je to primjerice promjena  liječnika. Tako je kroz rad Grupe utvrđeno da pacijenti, iako znaju da imaju  pravo zamjene liječnika, ne znaju kako to zaista i učiniti.  
            Veći problemi  nastaju nakon povrede samih prava pacijenata. Iako su brojni upoznati s  postojanjem Liječničke komore kao i Komore dentalne medicine, kroz propise ne  mogu utvrditi kome se unutar njih trebaju točno obratiti i iz kojih razloga,  što često dovodi do propuštanja rokova za prijavu. U ostvarenju svojih prava  mnogi su i danas suzdržani zbog autoriteta koji liječnici imaju nad  pacijentima, a koji proizlazi iz njihovog profesionalnog položaja, često i  neravnoteže u stručnim kompetencijama kao i upotrebe izraza nerazumljivih  prosječnoj osobi.  
              
            Naše rješenje? 
            Kako bismo detaljnije upoznali zainteresirane građane s pravima  pacijenata, postupkom ostvarivanja navedenih prava, njihovim obvezama, ali i  načinom ophođenja sa zdravstvenim djelatnicima, tadašnji studentski mentor Bruno  Milinković je Grupi za zaštitu prava pacijenata izložio i zajedno s članovima  doradio projekt „Promicanje prava  pacijenata u zajednici“ kroz edukativnu radionicu. Projekt je također od koristi  i zdravstvenim ustanovama, kao i zdravstvenim djelatnicima jer se dotiče i tema  o pravima liječnika i medicinskih sestara, a isto tako može dovesti do  rasterećenja bolnica ako bi se prije službenog poduzimanja pacijenti prvo  obratili Pravnoj klinici. Projekt uključuje dogovaranje suradnje s bolnicama u/izvan  Zagreba i održavanje prezentacije u njihovim prostorijama kao i zaprimanje  slučajeva pacijenata koji se, ovisno o mogućnostima, rješavaju na licu mjesta  ili po povratku u Zagreb. Na taj način omogućeno je pružanje pravne pomoći i onima  koji nemaju predodžbu o postojanju Pravne klinike ili mogućnosti dolaska u  Zagreb. Projekt je zaživio u srpnju 2012. te je u prvoj fazi realiziran posjetima  nekolicini hrvatskih gradova (Karlovac, Knin, Zadar, Šibenik, Pula, Makarska,  Osijek, Vukovar, Varaždin). U tijeku je novo doba ove inicijative, a zadnje je  posjećen Čakovec pod vodstvom studentske mentorice Andree Dujmović.  
            Uz navedeno smo  ostvarili i uspješnu suradnju s Udrugom za zaštitu i promicanje mentalnog  zdravlja „Svitanje“ koja je  rezultirala izdavanjem brošure „Vaša  prava“ u sklopu projekta sufinanciranog od Ministarstva zdravlja pod  nazivom „Zaštita prava osoba sa psihičkom  bolesti kroz samozastupanje i borbu protiv stigme“. U brošuri možete  saznati više o:  
            
              - temeljnim pravima i obvezama iz Zakona o zaštiti  osoba s duševnim smetnjama
 
              - dobrovoljnom i prisilnom smještaju u  psihijatrijsku ustanovu
 
              - lišenju poslovne sposobnosti i skrbništvu.
 
             
            Druga brošura „Prava iz zdravstvenog osiguranja i prava  pacijenata“ je izdana uz financijsku potporu Pravnog fakulteta Sveučilišta  u Zagrebu, a njen je potencijal prepoznao i Grad Zagreb koji je financirao  drugo izdanje u nakladi od 2000 primjeraka. U njoj saznajte kako ostvariti: 
            
              - prava iz obveznog i dopunskog zdravstvenog  osiguranja
 
              - pravo na liječenje izvan Republike Hrvatske i  besplatnu karticu europskog zdravstvenog osiguranja (EKZO)
 
              - pravo na naknadu troškova prijevoza
 
              - bolovanje
 
              - prava iz sustava socijalne skrbi (osobna  invalidnina, doplatak za pomoć i njegu…)
 
              - pravo na potpunu obaviještenost i pristup  medicinskoj dokumentaciji
 
              - pravo na pritužbu i naknadu štete uslijed  liječničke pogreške
  
            Svi kojima su  navedene knjižice potrebne ili jednostavno žele nešto naučiti i proširiti svoje  znanje, slobodni su doći u Pravnu kliniku te zatražiti svoj primjerak brošura  ili prolistati srodne teme obrađene u biltenu Pro bono.  
            Pravo na potpunu obaviještenost 
            Pacijent ima pravo na potpunu obaviještenost o:  
            
              - svome zdravstvenom  stanju 
 
              - svome pravu na odlučivanje o preporučenim  pregledima i zahvatima
 
              - uspjehu i neuspjehu pojedinih pregleda i  zahvata 
 
              - mogućim  prednostima i rizicima 
 
              - tijeku postupaka  prilikom pružanja zdravstvene zaštite 
 
              - daljnjem tijeku  pružanja zdravstvene zaštite 
 
              - pravima iz  zdravstvenoga osiguranja i postupcima za ostvarivanje tih prava.
 
             
            Tko nas  upoznaje s pravima? 
Upoznavanje s pravima iz zdravstvene zaštite obveza je liječnika, prije  svega onih u primarnoj zdravstvenoj zaštiti (odabranih liječnika), a to su: 
              - obiteljski liječnik 
              - odabrani stomatolog 
              - odabrani ginekolog         
  
Pravo na pristup medicinskoj dokumentaciji 
Liječnik je dužan voditi medicinsku  dokumentaciju
  Samo pacijent ima pravo na pristup vlastitoj  dokumentaciji i njihovu presliku
  Iznimno, pristup dokumentaciji može se omogućiti  trećima:
    
  1. uz suglasnost pacijenta 
    2. bez suglasnosti, na zahtjev Ministarstva zdravlja, tijela državne  uprave, Hrvatske liječničke komore ili suda  
  Zakonom je uređena odgovornost liječnika u  slučaju neovlaštenog izdavanja, gubitka ili onemogućavanja pristupa  dokumentaciji pacijentu. 
  Imate upit? Obratite se s povjerenjem!
  Zbog opširnosti  tematike i svih akata koji istu reguliraju, ovim putem ističemo i mogućnost da  nam se na niže vidljive načine obratite sa svim pitanjima o pravima koja kao  pacijenti imate. Naravno, pratite nas i dalje na ovim stranicama.  
  Pozivamo i sve  spremne na suradnju (posjetom vašoj ustanovi, održavanjem predavanja –  radionice…) i udruživanje resursa, da nam se jave kako bismo ispunili  zajednički cilj: međusobnu razmjenu znanja te prosperitet pacijenata i  cjelokupnog zdravstvenog sustava u Republici Hrvatskoj. 
 
  |